TODAY POTTERY
تصویر برگزیده
Brian Rochefort
B. 1985, Lincoln, Rhode Island • Lives and works in Los Angeles
گزارش ویژه
تازه های نشر
Carve Your Clay
فراخوان دریافت مقاله
سایت سفال امروز در نظر دارد به درج مقالات عمومی و تخصصی اعضای سایت بپردازد. از این رو از هنرمندان عزیز سفالگر دعوت می‌شود مقالات خود را در زمینه‌های مختلف به نشانی زیر ارسال کنند تا پس از داوری و تایید، به نام خودشان در سایت درج شود. در صورتی که مقاله ترجمه‌ است، حتما اصل مقاله یا نشانی سایتی را که مقاله از آن گرفته شده است،‌ به همراه مقاله ارسال کنید. بدیهی است ارسال تصاویر یا طرحهای مرتبط با مقالات‏‏‏‎ به درک بهتر و جذابیت آنها کمک شایانی خواهد کرد.
articles[at]todaypottery[dot]com
دبیر اجرایی دوسالانه ملی سرامیک ایران:
سرامیک به مثابه رسانه است رویکرد دوسالانه امسال است
دبیر اجرایی دوسالانه ملی سرامیک ایران با بیان رویکرد رسانه‌محور هنر سرامیک در دوسالانه پیش‌رو، پیشینه‌ تاریخی سرامیک در ایران را فرصتی برای نزدیکی مخاطبان ایرانی به این هنر دانست.
تهران
کوروش آریش افزود: سرامیک به مثابه رسانه است رویکرد دوسالانه ملی سرامیک ایران است.
به گزارش هنرآنلاین، کوروش آریش، سرامیست و دبیر اجرایی دوسالانه ملی سرامیک ایران در گفتگویی به مسائل مطرح در فراخوان از جمله رویکرد و درون‌مایه این دوسالانه پرداخت و درباره مخاطب‌شناسی دوسالانه و چگونگی جذب مردم به این رویداد گفت: درباره این مسائل در شورای سیاست‌گذاری صحبت شده است و ماحصل این صحبت‌ها سوق یافتن رویکرد دوسالانه به سمت رسانه سرامیک است.
وی با بیان آنکه اصولاً با شنیدن واژه رسانه ذهن ما به سمت مقولاتی چون رادیو و تلویزیون معطوف می‌شود، درباره مفهوم رسانه سرامیک گفت: ما به روزنامه واژه رسانه را اطلاق می‌کنیم و هیچ‌گاه به کاغذ نمی‌گوییم رسانه. یا مصداقی‌تر، شما به محتوای برنامه رادیو، رسانه می‌گویید نه به دستگاه رادیو. امروزه هنر نیز به‌عنوان رسانه تلقی می‌شود، چون نقش پیام‌دهی را بر عهده دارد. تفاوت رسانه هنر با دیگر رسانه‌ها آن است که رسانه‌ای یک‌طرفه نیست، بلکه دوطرفه است. هم اثر هنری پیامی را منتقل می‌کند و هم اینکه انتقال پیام منوط به خوانش مخاطب است. به عبارتی قصد اثر هنری انتقال پیام مستقیم نیست.
آریش با اشاره به اینکه در هنر قرار است درک اثر به مخاطب سپرده شود، ‌افزود: سرامیک نیز به مثابه هنر چنین قابلیتی دارد.
او تاکید کرد: سرامیک البته از مقبولیت تاریخی در کشور ما برخوردار است و می‌تواند طیف وسیعی از مخاطبان را به سمت خود جلب کند تا مخاطب در دریافت اثر مشارکت کند. رویکرد ما در این دوسالانه نیز سرامیک به مثابه رسانه است.
این سرامیست خاطر نشان کرد: وظیفه هنرمند ایجاد پیوند و دیالکتیکی میان هنر و تکنیک است و نباید اثر صرفاً یک وجه داشته باشد.
وی درباره تفاوت رسانه بودن سرامیک با دیگر رسانه‌ها گفت:‌ مخاطب سرامیک، مخاطب‌ خاص‌تری به حساب می‌آید. سرامیک در ایران مخاطبان بسیاری دارد و اولین قدم برای ارتباط فراهم است. دومین قدم بستگی به کار هنری و خوانش مخاطب دارد. هرچه مخاطب تخصصی‌تر ببیند، خوانشش بهتر خواهد بود و به دغدغه مدنظر خالق نزدیک‌تر می‌شود. اگر دورتر باشد بالطبع کمتر پیام را دریافت می‌کند. سرامیک بستر گفتگوی دوطرفه را فراهم می‌کند.
وی درباره مفهوم خودکاوی که به واژه‌ای مهم در فراخوان مذکور بدل شده است با اشاره به تجربه و آزمون‌های هنرمند در طول مسیر هنری‌اش، گفت: هنرمند از برآیند اینها به بیان شخصی می‌رسد. بیان شخصی داشتن لازمه هنرمند بودن است. این به معنای داشتن ژانر خاصی نیست، چرا که هنرمند می‌تواند در دوره هنری‌اش ژانرش را تغییر دهد. بیان شخصی هویت هنرمند است که امری لازمه و ثابت است.
آریش در پاسخ به این پرسش که چرا دوسالانه به‌طور ویژه روی این مفهوم تمرکز دارد، درحالی‌که این مسئله از نظر تاریخی وجود داشته است، گفت: اینجا منظور از خودکاوی آن نیست که شما همه پیش‌فرض‌های پیشین خود را کنار بگذارید و به شهود برسید. قرار نیست شما به شهود دکارتی برسید. در اینجا شما باید مقدمات و رویدادهایی داشته باشید که بر اساس آنها تحلیل کنید. به فرض نبود هیچ‌چیز و اندیشیدن از نقطه صفر خودکاوی مدنظر شکل نمی‌گیرد.
یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران آبان‌ماه سال‌جاری در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.
کد: Tpn-9904-2901
۱۳۹۹ يکشنبه ۲۹ تير
بازدید: 114 بار


All rights reserved © 2020
طراحی و پیاده‌سازی: شرکت شبکه‌گستر موج